Monday, October 11, 2010

Esok Nak BreakFast PANCAKE Gittew...


Belom pon subuh lagi nih tapi mak dah terpikir2 nak brekpes ape esok. Asek pikir makan je dalam kepala neh. Sekarang pun perot berkeriut jugak, tapi takkan nak memasak tang tung tang kt dapo time2 camni ni (2.30 a.m), nanti tak pasal2 baby saya terbangun..tak larat nak tidowkan die balik yang memang susah nak tido tuh.

Esok terasa nak makan ala2 western ler, dah jemu pulak makn roti, makn nugget, makan nasi lemak, makan roti canai..seme tuh yang membuatkan badanku semakin montel dari hari ke hari tanpa sanggup aku akui kebenarannya..huahuahuau. So, saya nak makan pancake ala2 mat salleh, kalau melayunya kite ley panggil lempeng jela...bezanya lempeng kite guna daun pisang & letak kelapa cikit..tula yang penah mak saya buatkan kecik2 dulu.

 owh..boley makan ngan pisang gak tuh...

So, cari resepi pancake paling simple dulula camne care nak buat sbb ni baru 1st time nk try...

Resepi paling simple yang saya nak praktiskan :-

Bahan-bahannya :-
  • 2 cawan tepung gandum serbaguna
  • 3 1/2 sudu baking powder
  • 1/2 sudu garam
  • 3 sudu gula
  • 2 biji telur
  • 1 1/2 cawan susu
  • 2 sudu butter dicairkan
* Mujur sume bahan2 diperlukan dah ade dlm simpanan...ngeh3...

Cara-cara membuatnya :-

Gaul bersama barang2 kering seperti tepung, garam, gula & baking powder. Dalam bekas yang lain pula,  kacau telur bersama susu, lepas tu boleyla masukkan campuran barang kering tadi ke dalam adunan telur tu sikit demi sedikit sambil dikacau sampai sebati. Sambil tu boleh dimasukkan butter cair sikit demi sedikit 7 kacau lagi sampai adunan betul2 mesra a.k.a tak cair & tak pekat. Lastly, gorengla buat bentuk bulat2 kecik dalm kuali leper...senangkan...

Nanti saya updat gambor saya punye pancake menjadi atau tak..ngeh3...

My home made pancake :-
*
*
*
*
*
*
*

Takdek pisau stik cam kat atas tu..pastu baru pasan saya letak sudu garpu tu terlangkup, salah tu  sebab tu menandakan saya dah abis makan, harap maaf yek..main letak je..bongek tul.huhuhuh

Bulatnya tak bape bulat..

P/S : Kenyang sampai ke petang makan bende alah ni..tapi cam tak kene la ngan selere melayu saya ni, pagi2 terasa nak mam nasi gak...nasi lemak ngn sambal pedas2...baru puas hati...huahuahua

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...